5 redenen waarom ik netwerk

We kennen het allemaal wel, alleen binnenkomen in een ruimte waar je werkelijk niemand kent en je de eerste passen moet zetten naar een groep mensen om jezelf voor te stellen. Zo ben ik ik jaren geleden ook begonnen. Inmiddels is mijn netwerk wel vergroot, waardoor je altijd wel iemand in de ruimte kent en gaat het mij ook beter af om moederziel alleen naar een event te gaan om weer nieuwe mensen te ontmoeten en te leren kennen.

De eerste stap is altijd lastig maar het heeft mij ook veel gebracht. Er zijn leuke opdrachtgevers uit voortgevloeid en ik ben zelfs werkzaam voor een businessclub als Event manager.

1. De eerste en voornamelijkste reden dat ik netwerk is het ontmoeten van andere mensen en in mijn geval andere ondernemers.
Ik vind het super interessant om andere ondernemersverhalen te horen en mijn visie te verruimen. Iedereen bewandelend zijn of haar eigen pad en maakt daardoor andere dingen mee.

2. Daarop voortbordurend is het kunnen sparren met andere ondernemers. Als zelfstandige werk je veel alleen en daarbij kan je wel eens tegen bepaalde dingen oplopen waarbij een andere kijk heel verhelderend kan werken. Input van buitenstaanders zijn vaak zuiver en het kan je weer op nieuwe ideeën en oplossingen brengen.

3. Ook vergroot het je kennis op specifieke vlakken. Ik ga graag naar branchegerelateerde beurzen, bijeenkomsten en seminars. Ik ben daarbij wel heel kritisch. Daarbij houd ik de tijd die ik daaraan wil besteden wel nauwlettend in de gaten. Hierbij moet het iets toevoegen en het grotere doel dienen.

4. Als je net start is het goed om je bereik te vergroten en jezelf bij jouw doelgroep of prospect onder de aandacht brengen. Netwerken is daarbij een goede start. Ik vond het prettig om mijn marktbewerking op deze wijze uit te voeren.

5. Als je je contacten onderhoud, dan leren ze ook als persoon kennen en dat vind ik nog wel het leukst. Men volgt je ontwikkelingen en jij die van hen. Je bouwt een relatie op waarbij je aan elkaar kan denken als je iets voor elkaar kan betekenen. Win -Win. Waarbij ikzelf het geven nog wel het belangrijkste vind, een ander kunnen helpen.

Waar loop jij tegenaan bij het netwerken? Vind je het leuk of juist heel eng? Of wil jij ook graag een tip delen? Laat dan een berichtje achter.

Geef een reactie

